Zaangażowani klienci
Inicjatywa Wrocław Fashion Outlet powstała z inspiracji filozofią cyrkularną i nową unijną dyrektywą. Od 1 stycznia 2025 roku wszyscy producenci będą zobowiązani m.in. do selektywnej zbiórki i segregacji odpadów tekstylnych. Jako jedyny modowy outlet na Dolnym Śląsku, Wrocław Fashion Outlet już teraz chce promować dobre praktyki związane z modą. Akcja „Oddaj, zyskaj, wspieraj” dała klientom centrum alternatywę do wyrzucania odzieży i umożliwiła jej segregację, a co za tym idzie dłuższe użytkowanie. Zainteresowanie było ogromne, a wynik pozytywnie zaskoczył. Dzięki zaangażowaniu klientów Wrocław Fashion Outlet przekazane zostanie wsparcie dla organizacji, która na co dzień ratuje i rehabilituje zwierzęta domowe, dzikie i wolno żyjące – od kotów i psów, przez ptaki, po jeże i nietoperze. Co więcej, partner akcji - Fundacja Eco TEXTIL- przekaże na rzecz podopiecznych Miejskiego Centrum Usług Socjalnych we Wrocławiu sprzęt rehabilitacyjny o wartości rynkowej ok. 4 tys. zł. Będą to4 wózki inwalidzkie, 4 balkoniki, 4 pary kul.
Nowe życie ubrań
Wszystkie zebrane ubrania tafią do sortowni, za sprawą Fundacji Eco TEXTIL. Po przeprowadzonej selekcji – w zależności od stanu jakościowego – zostaną przekazane do drugiego obiegu w sklepach z odzieżą używaną. Z kolei ubrania w gorszym stanie, które nie będą nadawały się do dalszego użytkowania, zostaną przeznaczone do recyclingu – powstanie z nich czyściwo fabryczne lub paliwo alternatywne.
- Niepotrzebne ubrania mogą i powinny być traktowane, jako cenny surowiec. Aby taka zmiana mogła mieć miejsce, musimy wesprzeć społeczeństwo w wypracowaniu odpowiednich nawyków zarówno w momencie wyboru ubrań, jak i pozbywania się ich. Zakończona sukcesem inicjatywa Wrocław Fashion Outlet pokazała jeden z dostępnych sposobów na zagospodarowanie niepotrzebnych ubrań. Cieszę się, że akcja spotkała się z tak dużym zainteresowaniem lokalnej społeczności – mówi Monika Lipnica, prezes Fundacji Eco Textil.
Według Biura Analiz Parlamentu Europejskiego w ostatnich dekadach ilość ubrań kupowanych przez mieszkańców UE wzrosła o 40 proc. Spośród 100 mld sztuk odzieży wyprodukowanej każdego roku, aż 92 mln ton trafia na wysypiska śmieci. Inicjatywy, jak Oddaj, zyskaj, wspieraj, spełniają ważną rolę w promocji trendu na jak najdłuższe wykorzystywanie ubrań i tkanin.