Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Biskupin
Kosztowna przebudowa jazu

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Przebudowa ponad 100 metrowego jazu Opatowickiego okazała się operacją bardzo trudną technicznie i przy okazji kosztowną.
Kosztowna przebudowa jazu

Kosztowna przebudowa jazu
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.Kosztowna przebudowa jazu
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.Kosztowna przebudowa jazu
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.

Wiele prac prowadzi się ze sprzętu pływającego. Kładka nad jazem jest zamykana okresowo, gdy wymagają tego względy bezpieczeństwa. Modernizacja jazu Opatowice, wraz ze znajdującym się 13 km w górę rzeki jazem Janowice pochłonie 70 mln zł.

Firma Navimor Invest z Gdańska od wiosny pracuje przy przebudowie jazu Opatowickiego, przegradzającego koryto Odry na 245 km, pomiędzy wyspą Opatowicką i Bartoszowicami.

Pierwszą przegrodę ustawiono tu pod koniec XIX wieku, a następną, jaz kozłowo-iglicowy, w roku 1916. Pozostał po nim filar pośrodku nurtu - widoczny przed platformą nurkową. Sam jaz (kozły) pozostaje złożony na betonowym wale, zabudowanym na dnie rzeki (jaz jest w całości widoczny w czasie niskich stanów wody). Jaz ten wybudowany był w ramach II kanalizacji Odry w 1916 roku.

Ciekawostką jest to, że posiadał kozły podnoszone za pomocą ruchomej wciągarki linowej. Pojazd ten był mobilny - poruszał się po torze o szerokości 800 mm i stacjonował na terenie obecnie należącym do IMGW (gdy był potrzebny, przetaczano go po szynach przez wał aż do samego jazu - tam zakotwiczano o wkopane w ziemię stalowe haki i rozpoczynano procedurę podnoszenia kozłów wału - pozostałości po hakach wciąż można znaleźć w trawie przed przyczółkiem jazu). W1997 roku wciągarkę odremontowano i ustawiono za bramą bartoszowickiego oddziału IMGW w charakterze pomnika techniki.

W roku 1985 ustawiono jaz sektorowy z budyneczkiem sterowni i kładką dla pieszych oraz rowerzystów. Mostek ten to jedyna droga na wyspę i do położonego tam parku linowego. Przejście chodnikiem technicznym po wrotach śluzy Opatowice od strony osiedla o tej samej nazwie jest nielegalne i niebezpieczne.

Sektorowa konstrukcja jazu Opatowice, okazała się bardzo awaryjna i RZGW podjął decyzję o zamianie na konstrukcję klapową – takie rozwiązanie jest zastosowane między innymi przy elektrowni wodnej północnej obok mostu Pomorskiego.

Roboty przy jazie Opatowickim potrwają do roku 2015


red/wroclaw.pl



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl