Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Wielka Wyspa
Tu ma powstać muzeum MPK

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
W zajezdni MPK przy ulicy Tramwajowej ma powstać muzeum dawnego taboru miejskiego. Dla hobbystów i turystów to dobre miejsce. Niedaleko znajduje się ogród zoologiczny, park Szczytnicki i Hala Stulecia.

Tu ma powstać muzeum MPK
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.Tu ma powstać muzeum MPK
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.Tu ma powstać muzeum MPK
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.Tu ma powstać muzeum MPK
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.

W latach 90. muzeum MPK miało powstać w zajezdni przy ulicy Legnickiej. Z pomysłu wycofali się jednak ludzie, którzy obiecali pomoc. Kilkanaście lat później pomysł reaktywowano. Pod uwagę brano dwie zajezdnie przy ul. Słowiańskiej i Tramwajowej. Dla znawców historii i miłośników komunikacji obiekt na Dąbiu jest wymarzonym miejscem.

- Budowę zajezdni nr 6 rozpoczęto w 1913 roku. Z tego okresu pochodzi oryginalna krata z herbem przed wejściem. Obiekt budowano razem z Halą Stulecia. Linia była przedłużeniem trasy z zoo na Dąbie. Architektura przemysłowa zajezdni uchodzi za niebanalną. Dach hali wypełniają świetliki - wylicza Tomasz Silicki, motorniczy zajmujący się historią MPK.

Wszystkie wrocławskie zajezdnie tramwajowe są zabytkowe. Przez lata były modernizowane i dostosowywane do wymogów technicznych. To dodatkowa zaleta. Na wiele znajdują się jeszcze zabytkowe wozy. Część niszczeje w zajezdni przy ul. Legnickiej. Inne udało się wprowadzić do hal.

- Niestety najstarszych tramwajów nie można już uratować z powodu korozji i próchnienia drzewa. Szkoda jednak „Enek”, bo jeździły po mieście do lat 90 – opowiadał w 2009 Stanisław Antoszczak, pasjonat zabytkowej kolei i tramwajów z Wrocławia.

„Enki” produkował w 1949 roku chorzowski Konstal. Kilka z nich zalega na bocznicy zajezdni przy Legnickiej.

Był to jeden z pierwszych tramwajów skonstruowany wyłącznie siłami krajowego przemysłu. Ostatnia „Enka” kursowała starą trasą linii nr 9.

Przez długi czas stare wozy zalegały również w zajezdni przy ulicy Powstańców Śląskich.

- Niemcy mają duży sentyment do starych tramwajów, przypominają im one czasy, kiedy jeszcze mieszkali we Wrocławiu. Przyjeżdżają także dawni niemieccy motorniczy. Często spotykam się z hobbystami lub pasjonatami historii – opowiada Janusz Korzeniowski, szef komisji wypadkowej i znawca taboru.

Do niedawna zabytkowe wozy gospodarcze, piaskarki i tramwaje do prac torowych stały na bocznicy na zajezdni nr 4 przy Powstańców Ślaskich. Wszystkie trafiły na ulicę Słowiańską.

Więcej o planach, muzeum i starym taborze w listopadowym numerze miesięcznika Oto Wielka Wyspa.


Jacek Bomersbach



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl