Historia mostu sięga XV wieku, wówczas stanowił on drewnianą przeprawę i zwany był Szczytnickim lub Ceglanym. Obecnie nazwę Mostu Szczytnickiego przejęła inna wrocławska przeprawa. Drewniany most powstał w 1655 roku i podczas epidemii dżumy stanowiła miejsce kontroli przepustek, dzięki którym można było przedostać się poza granice miasta. Wówczas przeprawa nosiła w tłumaczeniu na polski nazwę mostu „przepustowego”.
Obecna nazwa Mostu Zwierzynieckiego wzięła się z faktu, iż bezpośrednio sąsiaduje z Ogrodem Zoologicznym. Nowy most został zaprojektowany przez Karla Klimma w latach 1895-1897. I w tej formie służy mieszkańcom do dziś. Jego długość wynosi 62 metry, szerokość to 21,80 metry, szerokość jezdni 10 metrów, a szerokość chodników 5,90 m. Obiekt, dzięki swojej konstrukcji stanowi jeden z najpopularniejszych obiektów turystycznych Wrocławia. Ozdobiony jest czterema secesyjnymi ornamentami, a na obeliskach mieści się herb Wrocławia i data budowy mostu. - Oświetlony stylowymi latarniami najlepiej prezentuje się nocą - uważa Jan Łuczak, mieszkaniec Wrocławia.
Most jednak, jak każdy inny zabytek, niszczeje i trzeba co jakiś czas dokonywać jego renowacji. Po ponad stu latach jego użytkowania potrzebny jest kapitalny remont. - Żywotność takich przepraw to jakieś 100 lat - określa inżynier Andrzej Łęgosz z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów.
Poza walorami zabytkowymi, Most Zwierzyniecki jest bardzo ważny ze względów komunikacyjnych - jest jedną z niewielu przepraw na Wielką Wyspę. Niestety, stanowi swoistą „kość w gardle” komunikacji, bowiem często blokuje ruch między centrum a Wyspą. W momencie kiedy na most wjedzie tramwaj, nie jest już możliwy ruch innych większych pojazdów.
- W wieloletnim planie inwestycyjnym jest przewidziany kapitalny remont Mostu Zwierzynieckiego na rok 2014. Most ten, jak wszystkie inne, oczywiście podlega ciągłym przeglądom i ekspertyzom, więc nie ma możliwości, aby się zawalił. Wszelkie drobne prace i remonty są wykonywane na bieżąco - mówi Ewa Mazur, rzecznik prasowy ZDiUM-u.
Nie wiadomo jeszcze którędy będzie poprowadzony ruch w momencie zamknięcia na czas remontu Mostu Zwierzynieckiego. - Być może alternatywną drogą na Wielką Wyspę będzie Most Szczytnicki, a być może będzie to już Most Wschodni. Wszelkie plany przebudowy mostu będą dopiero ustalane, także trudno w tym momencie określić jak będzie poprowadzony tamtędy ruch drogowy. Na pewno remont mostu potrwa znacznie krócej niż Mostu Szczytnickiego - dodaje Ewa Mazur.