Grupa Oto:     Bolesławiec Legnica Środa Śl. WielkaWyspa Wrocław Powiat Wrocławski Nieruchomości Dobre Miejsca Dolny Śląsk

MPK Wrocław ogłasza największy przetarg na dzierżawę autobusów miejskich w Polsce

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
MPK Wrocław modernizuje i odnawia tabor autobusowy. Spółka ogłosiła właśnie przetarg na dzierżawę 200 fabrycznie nowych, komfortowych, niskopodłogowych i klimatyzowanych pojazdów.
MPK Wrocław ogłasza największy przetarg na dzierżawę autobusów miejskich w Polsce

MPK Wrocław ogłasza największy przetarg na dzierżawę autobusów miejskich w Polsce
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.MPK Wrocław ogłasza największy przetarg na dzierżawę autobusów miejskich w Polsce
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.

To kolejny krok na drodze do budowania nowoczesnej floty, która będzie w stanie sprostać wyzwaniom komunikacyjnym rozwijającego się miasta.

12 sierpnia 2024 roku, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu ogłosiło największy w Polsce przetarg na dzierżawę autobusów miejskich. Postępowanie obejmuje dzierżawę 200 fabrycznie nowych, niskopodłogowych, klimatyzowanych pojazdów przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami, spełniających najwyższe standardy emisji spalin. Termin składania ofert wyznaczono na 10 września 2024 roku do godziny 9:00.

Modernizacja floty miejskiej

Przetarg został podzielony na dwa zadania, obejmujące różne typy pojazdów oraz ich serwis. Pierwsze z nich dotyczy dzierżawy 100 autobusów, w tym 55 pojazdów typu MEGA (13-15m, oraz przegubowe), 38 typu MAXI (11-12 m) oraz 7 autobusów MIDI (około 9-10 m). Wszystkie te autobusy będą dzierżawione na okres 10 lat, a przez pierwsze 5 lat od momentu ich dostarczenia wykonawca będzie odpowiedzialny za pełną obsługę serwisową.

Drugie zadanie w przetargu dotyczy dzierżawy kolejnych 100 autobusów, z podziałem na 42 pojazdów typu MEGA i 58 typu MAXI. Podobnie jak w przypadku pierwszego zadania, dzierżawa obejmuje 10 lat, a autobusy te mają pełnić kluczową rolę w wymianie dotychczasowej floty, zastępując wysłużone już, pozbawione klimatyzacji modele Citaro 1. MPK Wrocław stawia sobie za cel, aby nowe pojazdy były na najwyższym poziomie technologicznym, co ma zapewnić nie tylko komfort podróży, ale również niezawodność i możliwie niską emisję spalin.

Realizacja ogłoszonego przetargu pozwoli na wyeliminowanie z floty MPK kilkunastoletnich pojazdów, awaryjnych, o największych przebiegach i relatywnie wysokich kosztach eksploatacyjnych oraz pozbawionych klimatyzacji, co szczególnie w okresie letnim jest dalece niekomfortowe dla pasażerów. – mówi Prezes MPK Wrocław, Witold Woźny

Wyższy standard podróżowania

Zamówione autobusy mają być zatem nowoczesne, klimatyzowane, wyposażone

w najnowsze systemy sterowania i napędu, pozwalające na możliwie najbardziej komfortowe podróżowanie, czytelny i skuteczny system informacji pasażerskiej. Pojazdu mają być w pełni przystosowane do wygodnego i bezpiecznego przewozu osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami. MPK oczekuje również, że wykonawcy zaproponują wiele dodatkowych udogodnień dla pasażerów, np. obecność gniazd do ładowania urządzeń mobilnych, tak by podróż autobusem była jak najbardziej komfortowa. Co niezwykle istotne, wszystkie zamawiane autobusy muszą spełniać najwyższe normy dotyczące redukcji emisji spalin.

Zamówienie to stanowi kluczowy element strategii MPK Wrocław, mającej na celu nie tylko unowocześnienie floty autobusowej, ale również podniesienie jakości usług transportowych świadczonych mieszkańcom miasta, z uwzględnieniem nowoczesnych standardów ekologicznych i bezpieczeństwa. – tłumaczy Wiceprezes MPK Wrocław, Przemysław Nowicki

Nowe autobusy zastąpią flotę starszych pojazdów oraz umożliwią MPK Wrocław realizację zadań dotychczasowego podwykonawcy – firmy Michalczewski, z którymi spółka – zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami - na pewno nie będzie współpracować w przyszłości. Realizacja zamówienia ma zatem znacząco poprawić jakość usług transportowych we Wrocławiu.

Pragmatyczna decyzja

Konieczność zapewnienie tak dużej liczby pojazdów wiąże się z wysokimi kosztami. Przyjęte rozwiązanie, w którym spółka dzierżawi pojazdy, a nie dokonuje ich zakupu, pozwala na rozłożenie kosztów z tym związanych na cały okres dzierżawy, a ich spłata będzie odbywała się w miesięcznych ratach. To podejście zostało już wcześniej zastosowane przez MPK przy dzierżawie części Mercedesów Citaro 2 i Solarisów Dokładna wysokość miesięcznych płatności zostanie ustalona po rozstrzygnięciu przetargu. Wszystkie pojazdy będą dzierżawione na 10 lat, co zapewni ciągłość i stabilność usług transportowych we Wrocławiu. Tak duża liczba zamówionych pojazdów pozwoli również na lepsze dostosowanie oferty przewozowej do rosnących potrzeb mieszkańców.

Dzierżawione pojazdy będą napędzane niskoemisyjnym silnikiem konwencjonalnym. Zamówienie takich właśnie pojazdów to przede wszystkim pragmatyczne rozwiązanie, które pozwoli spółce szybko i efektywnie zmodernizować flotę, jednocześnie przygotowując grunt pod pełną integrację nowoczesnych, bezemisyjnych technologii w przyszłości. Ten wybór to wynik racjonalnej oceny potrzeb spółki, możliwości finansowych oraz ważnych aspektów bezpieczeństwa. MPK Wrocław to firma strategiczna dla miasta, której zadaniem jest realizacja nie tylko codziennych zadań przewozowych, ale również tych związanych

z zaistnieniem zdarzeń o charakterze kryzysowym. W takich sytuacjach niezbędny jest niezawodny i skuteczny tabor, który można wykorzystywać niezależnie od istnienia specjalnej infrastruktury obsługowej, która konieczna jest w przypadku pojazdów elektrycznych lub wodorowych. Wybór pojazdów z konwencjonalnym napędem podyktowany był również analizą kosztów pozyskania i eksploatacji tak dużej floty, terminami i pewnością dostaw oraz brakiem konieczności dodatkowych inwestycji związanych ze specjalnym dostosowaniem zaplecza technicznego.

Jednocześnie MPK Wrocław nie zwalnia tempa transformacji floty w kierunku nisko i bezemisyjnym, testując kolejne modele m. in. pojazdów wodorowych oraz rozbudowując równolegle flotę pojazdów elektrycznych. Kończy się właśnie postępowanie na zakup 21 autobusów elektrycznych, które pozwolą na zelektryfikowanie kolejnych linii autobusowych. W przyszłości spółka planuje dalsze przetargi, które wzbogacą flotę o pojazdy zero i niskoemisyjne.


otomedia.pl



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl