– Wybudujemy korytarz, którym będą mogły poruszać się autobusy, a docelowo chcemy, aby mógł tamtędy pojechać również tramwaj. Inwestycja jest współfinansowana z Polskiego Ładu. Jej koszt to 42 679 770 zł. Dofinansowanie to 40 545 781,50 zł. – mówi prezydent Jacek Sutryk. - Dzięki niej już w kilkanaście minut mieszkańcy Jagodna dotrą do ścisłego centrum Wrocławia.
Trasa będzie miała ok. 2,7 kilometra długości. Po drodze będziemy mieli 5 par przystanków. Powstaną na wysokości cmentarza przy ul. Bardzkiej, ul. Terenowej, ul. Konduktorskiej, ul. Malinowskiego/Lutosławskiego, ul. Kopycińskiego. Nowy przystanek wybudujemy także za ul. Świeradowską w kierunku Jagodna. Pętla powstanie przy ul. Kajdasza. Obok wybudujemy park and ride dla 57 aut ( 3 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami) oraz zadaszony parking dla rowerów.
Rozmowy z PKP
Jednocześnie trwają rozmowy z PKP w sprawie przecięcia linii kolejowej i przyszłej trasy tramwajowej.
– Nie bez powodu ta inwestycja jest częścią Wrocławskiego Programu Tramwajowego - obok planowanych tramwajów na Maślice, Swojczyce czy tu na południu Wrocławia od Świeradowskiej do szpitala na Borowskiej. Cały czas liczymy, że tą wydzieloną trasą na Jagodno pojadą tramwaje. Obecne prawo nie pozwala na krzyżowanie czynnej linii kolejowej z tramwajową – mówi Monika Kozłowska- Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miasta. – Rozmawiamy z PKP PLK nad możliwym rozwiązaniem. Projektant PKP zaproponował przełożenie linii kolejowej 285 na poziom +1, czyli na wiadukt, w korytarz obecnej obwodnicy kolejowej. Takie rozwiązanie w przyszłości daje szanse miastu na rozwój systemu tramwajowego w kierunku południowych osiedli na Jagodno czy Ołtaszyn. Nie możemy jednak czekać z budową kilka lat na decyzje PKP PLK albo na zmianę prawa. W ciągu najbliższych lat w odległości 500 metrów od planowanej trasy mieszkać będzie 20.000 osób. Dlatego sprawna, szybka i wydzielona z ruchu samochodowego jest priorytetem – dodaje.
Przygotowane pod tramwaj
Trasa będzie przebiegać pozostawioną rezerwą terenową na tę inwestycję. Wykorzystany zostanie przejazd pod wiaduktem kolejowym, który został przebudowany i przystosowany do takiej obsługi komunikacyjnej podczas prac prowadzonych wcześniej przy przebudowie ulicy Buforowej.
W ramach zadania wykonawca na dwóch skrzyżowaniach doda również relacje skrętne dla kierowców, wybuduje odwodnienie nowej trasy autobusowej oraz oświetlenie. Przygotuje nowe nasadzenia zieleni. Inwestycja ma już projekt budowlany. Geometrycznie jest przystosowana do ułożenia w przeszłości w śladzie torowiska tramwajowego.
– Tak więc mamy zachowane rezerwy na słupy i kable trakcyjne, łuki trasy są odpowiednio dostosowane również do łuków torowiska, perony przystankowe będą spełniać normy zarówno dla autobusów, jak i tramwajów, podbudowa pod buspas będzie już częściowo betonowa przygotowana pod obciążenia tramwajami. W ramach zadania wykonawca najpierw musi przygotować projekty wykonawcze, a następnie będzie mógł przystąpić do prac budowlanych. Zadanie powinno zostać zrealizowane w 24 miesiące – mówi Łukasz Cwojdziński, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji nadzorujących prace.