Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Wrocław
Dzień Otwarty Zajezdni Popowice - 10 września - zobacz plany

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Zabytkowa zajezdnia „Popowice” we Wrocławiu jest idealnym miejscem, by zobaczyć, jak zmieniały się pojazdy obsługujące komunikację zbiorową w polskich miastach. Najstarsze tramwaje, które na niej stacjonują, pochodzą z przełomu XIX i XX w., zaś najnowszy pojazd powstał w połowie lat 90. XX w.
Dzień Otwarty Zajezdni Popowice - 10 września - zobacz plany

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice - 10 września - zobacz plany
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.Dzień Otwarty Zajezdni Popowice - 10 września - zobacz plany
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.Dzień Otwarty Zajezdni Popowice - 10 września - zobacz plany
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.

Łącznie znajduje się tu ponad 30 zabytkowych pojazdów komunikacji miejskiej. Wszystkie będą dostępne dla zwiedzających 10 września 2022 r. w godz. 10:00–17:00, kiedy zajezdnia otworzy swoje podwoje w ramach corocznego Dnia Otwartego.

Zajezdnia „Popowice” przy obecnej ul. Legnickiej 65A powstała w 1901 r. jako pierwsza zajezdnia spółki Breslauer Straßen-Eisenbahn-Geselschaft (Wrocławskie Towarzystwo Kolei Ulicznej) przystosowana do obsługi tramwajów elektrycznych (wcześniej przedsiębiorstwo eksploatowało tramwaje konne). Znajdziemy tu dwie główne ceglane hale z łącznikiem pomiędzy, w którego tylnej części wzniesiono wieżę ciśnień. W głębi ulokowane są z kolei budynki warsztatowe, do których dojazd zapewniała suwnica. Architektura zajezdni nosi cechy neogotyku w elementami secesji (np. ozdobne elementy metalowe). Obecnie jest to miejsce stacjonowania prawie wszystkich zabytkowych tramwajów i autobusów, jakie zachowały się we Wrocławiu. Razem obrazują one, jak zmieniała się komunikacja zbiorowa na przestrzeni dziejów. Można prześledzić, jak podróżowano wiek czy kilka dekad temu. Większość z wiekowych pojazdów będzie można zobaczyć właśnie podczas Dnia Otwartego Zajezdni Popowice.

Podczas Dnia Otwartego na terenie zajezdni zostaną wystawione pojazdy z różnych okresów – od niemieckich wagonów z początku XX w. i z dwudziestolecia międzywojennego przez pierwszy tramwaj polskiej produkcji powstały po II wojnie światowej i pierwszy polski tramwaj szybkobieżny po jeden z pierwszych niskopodłogowych autobusów, które były produkowane w naszym kraju. Najstarszy prezentowany pojazd zbudowano około 1892 r. Jest to wieżówka sieciowa, służąca rozwieszaniu sieci trakcyjnej na wprowadzanych wówczas liniach tramwaju elektrycznego. Wiek młodsze są niektóre autobusy i pojazdy zaplecza, m.in. Komisja Wypadkowa. Będzie można zobaczyć także kultowe autobusy-ogórki, a co najważniejsze – przejechać się nimi, w tym kultowym Fredrusiem, czyli Jelczem 272MEX w wersji cabrio. Poza taborem pasażerskim zaprezentowane zostaną wagony techniczne, służące utrzymaniu torowisk i sieci trakcyjnej. Wrocław może bowiem poszczycić się niezwykle bogatą, unikatową kolekcją tramwajów gospodarczych, na którą składają się szlifierki do torów, remontowany właśnie wagon-opryskiwacz, wagony służące do przewozu piasku czy pługi wirnikowe.

Warto zwrócić szczególną uwagę na tramwaj Maximum z 1901 r., pieczołowicie odrestaurowany w latach 2014–2021. Jest on reprezentantem serii 50 czteroosiowych tramwajów, zamówionych przez Wrocławskie Towarzystwo Kolei Ulicznej po tym, jak podpisało ono z magistratem umowę, na mocy której otrzymało zezwolenie na elektryfikację dotychczas eksploatowanych tras miejskiej kolei konnej. Wartość tramwaju Maximum wynika z tego, że czteroosiowe wagony z początku XX w. są niezwykłą rzadkością na skalę światową. W Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych można napotkać jedynie pojedyncze egzemplarze. Do tej pory tylko Berlin mógł pochwalić się trzema eksponatami obrazującymi różne stopnie modernizacji wagonów tego typu: od początku eksploatacji po przebudowy z okresu międzywojennego. Wrocław ma to szczęście, że w swej historii również posiadał podobne wagony oraz że możliwa była rekonstrukcja chociaż jednego, który z pewnością stanie się teraz chlubą miasta.

Po wystawie taboru i terenie Zajezdni Popowice będzie oprowadzał przewodnik. Odbędą się też prelekcje Tomasza Sielickiego, badacza dziejów transportu miejskiego we Wrocławiu, na temat ratowania dziedzictwa wrocławskie komunikacji zbiorowej, oraz Krzysztofa Kołodziejczyka, prezesa Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego, o remoncie zabytkowego tramwaju-opryskiwacza. Będzie można również zobaczyć pług wirnikowy w akcji. Wiekowe tramwaje zapewnią dojazd na zajezdnię z centrum miasta. Zaplanowano także kursy zabytkowych autobusów, dowożące na teren zajezdni lub odbywające przejazdy wycieczkowe. To właśnie na tych ostatnich będą kursować autobusy-ogórki, w tym kultowy „Fredruś” bez dachu. Imprezę zakończy parada autobusów, w której weźmie udział kilkanaście pojazdów.

Zwiedzanie zajezdni z przewodnikiem: 10:30, 11:30, 12:30, 13:30, 14:30

Wykłady Tomasza Sielickiego na temat ratowania dziedzictwa wrocławskiej komunikacji zbiorowej: 11:00, 14:00

Wykład Krzysztofa Kołodziejczyka o tramwaju-opryskiwaczu: 15:30

Pokazy pracy pługa wirnikowego: 10:20, 12:20, 14:20, 16:20

Impreza zakończy się o godzinie 17:00 paradą autobusów. Trasa parady: Zajezdnia Popowice – Legnicka – pl. Jana Pawła II – Ruska – Kazimierza Wielkiego – Szewska. Na ul. Szewskiej parada się zakończy, będzie czas na sfotografowanie autobusów i przesiadki między pojazdami, po czym autobusy rozjadą się w różne części miasta, rozwożąc uczestników wydarzenia.

Uruchomione linie specjalne:

1. linia tramwajowa M5, która będzie kursować na trasie:

Zajezdnia Popowice – Legnicka – pl. Jana Pawła II – Ruska – Kazimierza Wielkiego – Widok – pl. Teatralny (Opera)

pl. Teatralny (Opera) – Świdnicka – Podwale – Krupnicza – Kazimierza Wielkiego –

św. Mikołaja – pl. Jana Pawła II – Legnicka – Zajezdnia Popowice

Linia będzie obsługiwana tramwajami Konstal 102Na i 105Na. Tramwaje będą zatrzymywać się na wszystkich mijanych przystankach. Odjazdy z Zajezdni Popowice co pół godziny od 9:30 do 16:00. Odjazdy z Opery co pół godziny od 10:00 do 16:00 i dodatkowo o 16:20.

2. linia autobusowa M10, która będzie kursować na trasie:

Kwiska – Legnicka – Na Ostatnim Groszu – Gądowianka – Klecińska – FAT – Grabiszyńska – Zaporoska – Owsiana – Swobodna – Sucha – Dworzec Autobusowy

Dworzec Autobusowy – Sucha – Swobodna – Owsiana – Zaporoska – Grabiszyńska – FAT – Klecińska – Gądowianka – Na Ostatnim Groszu – Legnicka – Kwiska

Linia będzie obsługiwana autobusem Ikarus 260. Autobus będzie zatrzymywać się na wszystkich mijanych przystankach. Odjazdy z przystanku „Kwiska” (numer słupka 12303) co godzinę od 9:45 do 15:45, zaś z Dworca Autobusowego (numer słupka 21121) co godzinę od 10:20 do 15:20 i dodatkowo o 16:10.

3. autobusowa linia wycieczkowa, która będzie obsługiwana jelczami-ogórkami. Autobusy nie będą zatrzymywać się na mijanych przystankach. Wsiadanie tylko na Zajezdni Popowice. Odjazdy z Zajezdni Popowice co pół godziny od 10:20 do 15:50.


otomedia.pl



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Czwartek 18 kwietnia 2024
Imieniny
Apoloniusza, Bogusławy, Go?cisławy

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl